onsdag 10. oktober 2012

2011: vellykket og rekordmange busser!


De som kom fikk et flott minne. De som ikke kom kan angre. Men det blir vel flere muligheter. Men det er et år til neste gang!

Busscamp 2011 ble meget vellykket. Det er litt diskusjon om hvor mange biler som faktisk var inne på campingplassen i løpet av helgen. Noen kom, noen dro, noen var innom fredag, andre lørdag og noen kom sent og noen kom tidlig. Men jeg hørte tallet 57 busser nevnt totalt.

Som vanlig var det gilling på lørdagskvelden. Det var tur til Rjukan i lang-lang-rekke på løredag klokka 11.30 uten at alle var med riktignok, men likevel, det ble en lang rekke VW-busser til Rjukan.

Vel, faktum er vel at vi før første gang rundet 50 biler inne på campingen! Noen påstår at det riktige tallet er 58. Men samma det! Det var i alle fall ny rekord. Hvem skulle trodd det i 2002 da de første 4 bilene møttes til en hyggelig høsttur til Austbygda ved Tinnsjøen i vakre Tinn kommune? Neste år er det ti år siden første gang. Gjør vi noe spesielt ut av det?

Som vanlig var det veldig mange fine biler. Også denne gangen kom det faktisk 4 originale VW Club Jokere, hvis jeg talte rett. Det er vi stolt av! Kanskje vi kan starte en klubb nå, vi som har Club Jokere. Vel, det blir vel med tanken.

Fredag var det helt topp vær, det samme lørdag. Det var grilling og prating, dekksparking og mange som forstod seg på det meste i VW-busser. Men som alltid: Ikke alle forstår alt! Derfor er det fint å møtes, prates og lære mer om våre kjære busser; tips og triks som er nyttige når en eier en buss.

For det ser ut til at det er T3 som er VW-bussen i dette miljøet. Det krydde av pene T3'ere. Men T4-gjengen er raskt voksende ser det ut til. Ikke underlig det. T4 er jo 20 år i år. Mange T3'ere har jo passert 32 år, så det holder vel det også.

Veldig fint var det også at det dukket opp en veldig fin T2 Bay! Det er lenge siden sist det var T2 på campingen. Det var også flere T5'ere så vidt jeg kunne se. Men det var ingen T1. De har vel gjemt seg i VW Veteranklubben eller i ei eller anna fil på VW Norge sin hjemmeside.

Og var det delesalg, og deler som byttet eiere i god historisk varebytte-økomi. Sjøl fikk jeg tak i ei automatkasse til mine biler, kjøpt riktignok, men dog ei automatkasse som skal overhales til nyskikk. Og litt anna småmoro stappet jeg også ned i skuffer og skap i bilen før jeg dro av gårde lørdag kveld av personlige grunner. Treffet ble plutselig så uinteressant for meg. Men nok om det. Det var trist å dra, ja, for det var et fint treff!

Vel blåst altså, for treffet. Vil vi ses neste år på Tinn også, eller gjør vi ikke det? I så fall må campingeieren sørge for at det er strøm til alle som ønsker det. Hvis ikke, mener nå i alle fall jeg, at vi får finne oss en annen plass for treffet. Bortsett fra dette med strøm, er Tinn et praktfullsted for et busstreff. Jeg håper eieren av plassen tar til fornuft og får inn mer strøm!

Gledelig var det også at vi denne gangen hadde både dansker (som før) og 3 (tror jeg det var) tyske biler på treffet. Jeg tror de likte seg godt! Og de kommer nok igjen - kanskje med en horde andre tyskere på slep. Jeg snakket med en tysker en stund og han visste veldig godt om Vemork og sabotasjen mot anlegget og kampene rundt tungvannet. Han syntes dette var meget interessant å se nærmere på.

Vel, når blir campingplassen for liten? Tja, si det.

Vi ses rundt en sving!!!

Det er flere bilder nedenfor: